Doorgaan naar inhoud

Kinderopvang - Wijzer

  • Bereken netto kosten
  • Nieuws
  • Top 100
  • Vacatures
  • Bereken netto loon
Facebook LinkedIn X Instagram
  • Home
  • Voor oudersUitvouwen
    • LocatiesUitvouwen
      • Kinderdagverblijf
      • VE Peuteropvang
      • Buitenschoolse opvang
    • Kinderopvangorganisaties
    • Jouw gids voor kinderopvangkosten
    • BasisscholenUitvouwen
      • Bevoegd gezag
    • Meningen van ouders
    • Zwangerschapskalender
  • Voor medewerkersUitvouwen
    • Werken
    • Vacatures
    • Organisatie info
    • Locaties
    • Pro Forma netto loon berekenen
    • Meningen van medewerkers
    • Dossier : CAO, loon en arbeid
    • Dossier : personeelstekort
    • Dossier : zzp in kinderopvang
  • Voor iedereenUitvouwen
    • Nieuws en dossiersUitvouwen
      • Dossier: kinderopvang in beeld
      • Dossier: Top 100 kinderopvang
      • Dossier : personeelstekort
      • Dossier : private equity in kinderopvang
      • Dossier : toekomstig kinderopvangstelsel
      • Dossier : verkiezingen 2025
      • Dossier: zzp in kinderopvang
    • Locaties
    • Organisatie info
    • GemeentesUitvouwen
      • Plaatsen
      • Postcodes
    • GGD
    • Meningen
    • Quiz kinderopvang
    • Vraagbaak
    • Downloads
Zoek op de site
Verkiezingen 2025
Facebook X Instagram
Kinderopvang - Wijzer
Actueel en info | Dossier : toekomstig kinderopvangstelsel

Planning nieuw financieringsstelsel kinderopvang

27 juni 202527 juni 2025
onderzoek

Ben je benieuwd hoe het nieuwe financieringsstelsel voor kinderopvang eruit gaat zien en wat dit voor jou betekent? In deze brief van 26 juni 2025 lees je hoe het kabinet werkt aan een eenvoudiger en eerlijker systeem zonder terugvorderingen, met meer zekerheid en duidelijkheid voor ouders. De staatssecretarissen nemen je mee in de planning richting 2029, leggen uit welke keuzes zijn gemaakt, hoe de overgang verloopt en wat dit betekent voor de betaalbaarheid en toegankelijkheid van kinderopvang. Ook lees je hoe kinderopvangorganisaties, gemeenten én ouders worden betrokken bij de invoering van dit nieuwe stelsel.


Geachte voorzitter,

De inkomensafhankelijke kinderopvangtoeslag met risico op terugvorderingen heeft bij veel ouders tot grote problemen geleid. Ondanks de demissionaire status werkt het kabinet onverminderd hard door aan de hervorming van het financieringsstelsel waarin deze fundamentele risico’s voor ouders niet meer bestaan. Ook moet het nieuwe stelsel voor ouders eenvoudiger zijn. Tijdens het debat over kinderopvang van 23 januari jl. met de commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid is de toezegging gedaan om uw Kamer een brief te sturen met de planning van de herziening van het financieringsstelsel. Dat doen we hierbij. Tevens gaan we in op de impact van de voorjaarsbesluitvorming, het proces rond toegankelijkheid en doelmatigheid, de werkwijze en het betrekken van uw Kamer bij het traject.

Impact voorjaarsbesluitvorming

In de voorjaarsbesluitvorming heeft het kabinet besloten om het nieuwe financieringsstelsel voor kinderopvang niet in 2027, maar per 2029 in te voeren. Het nieuwe stelsel betekent een ingrijpende wijziging, zowel voor de uitvoering als de kinderopvangorganisaties. Om een goede overgang te borgen, is besloten meer tijd te nemen voor de implementatie van en overgang naar de nieuwe financiering. Er zijn incidentele middelen gereserveerd voor het opbouwen en inrichten van de uitvoering van de nieuwe financiering van kinderopvang. Hieronder valt bijvoorbeeld de ondersteuning en begeleiding van kinderopvangorganisaties in de transitieperiode naar het nieuwe financieringsstelsel.

Daarnaast is besloten om de budgettaire reeks voor het ingroeipad naar de hoge, inkomensonafhankelijke vergoeding van de nieuwe financiering aan te passen. Met het nieuwe kasritme is in de jaren 2026, 2027 en 2028 voldoende budget beschikbaar om de vergoedingspercentages in de kinderopvangtoeslag steeds te verhogen voor alle ouders die in het huidige inkomensafhankelijke stelsel geen recht zouden hebben op het maximale vergoedingspercentage van 96%.
Ieder jaar krijgt een grotere groep ouders een vergoeding van 96%. Ter indicatie van hoe dit eruit zou kunnen zien is onderstaande tabel opgenomen, met oplopende toetsingsinkomens.

 202420252026202720282029
Toetsingsinkomen met recht op 96%€ 28.300€ 47.400€ 56.400€ 83.800€ 111.200∞

De genoemde bedragen in bovenstaande tabel zijn indicatief. Ieder voorjaar wordt met het Besluit Kinderopvangtoeslag de nieuwe percentagetabel vastgesteld.

De beoogde inwerkingtreding van het nieuwe financieringsstelsel is nu januari 2029. Dan zal voor alle werkende ouders dezelfde hoge, inkomensonafhankelijke vergoeding gelden van 96% van de maximum uurprijs. Dat betekent dat vanaf dat moment de vergoeding rechtstreeks wordt uitbetaald aan de kinderopvangorganisaties. Bovendien ligt in het nieuwe stelsel de verantwoordelijkheid voor het doorgeven van wijzigingen in uren en tarieven bij kinderopvangorganisaties, en heeft zowel de initiële als periodieke toets op de voorwaarden (waaronder de arbeidseis) alleen gevolgen naar de toekomst toe. Terugvorderingen bij ouders zijn dan definitief verleden tijd.

Toegankelijkheid en doelmatigheid

Door het geleidelijke ingroeipad neemt in de eerste jaren de vraag naar kinderopvang naar verwachting geleidelijk toe en heeft de kinderopvangsector meer tijd om het aantal opvangplekken mee te laten groeien. Ook ontstaat zo ruimte om de ontwikkeling van het aanbod, de wachtlijsten en de prijzen goed te monitoren. Dit geeft handelingsperspectief om kinderopvang toegankelijk te houden, in het bijzonder voor ouders met lage inkomens.

Daarnaast is dit voorjaar besloten om de maximum uurprijs in de kinderopvangtoeslag in 2026 alsnog te indexeren. Het voorstel van wet tot wijziging van de Wet kinderopvang in verband met het niet indexeren van de maximum uurprijs over het berekeningsjaar 2026 is ingetrokken.1 Dit draagt bij aan de toegankelijkheid en betaalbaarheid van de kinderopvang voor alle werkende ouders.

Er is incidenteel budget vrijgemaakt bedoeld voor beleid om nadelige effecten van de stelselherziening voor ouders met lage inkomens, zoals hogere prijzen (boven de maximum uurprijs) als gevolg van de vraagtoename, te dempen, en daarmee de toegankelijkheid van de kinderopvang te borgen, juist ook voor de laagste inkomens. Bijvoorbeeld door het mogelijk te maken voor gemeenten om voor deze ouders de wettelijke eigen bijdrage te vergoeden en zo de netto-kosten te verlagen. Uw input in het aanstaande commissiedebat zullen we uiteraard meenemen in de te maken keuzes hierbinnen.

We hebben de sector gesproken over hun voorkeuren voor maatregelen rond toegankelijkheid en doelmatigheid en zijn ook -informeel en ambtelijk- in gesprek met de Europese Commissie over het risico op staatsteun en de potentiële impact daarvan. Na de zomer zullen wij uw Kamer nader informeren over de complete verkenning van maatregelen om de toegankelijkheid, kwaliteit en continuïteit in de kinderopvang te waarborgen, inclusief eventuele reguleringsopties. Dit wordt betrokken bij de kabinetsreactie op het kostprijsonderzoek dat zich momenteel in de afrondende fase bevindt.

Werkwijze

Er wordt door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de Dienst Toeslagen hard gewerkt aan het uitwerken van het ontwerp van het nieuwe financieringsstelsel. Het nieuwe stelsel moet van toegevoegde waarde zijn voor ouders. Tegelijkertijd moet het niet alleen toegankelijk, doelmatig zijn, maar ook werkbaar voor kinderopvangorganisaties. Voor zowel gastouderbureaus en gastouders als grote houders met veel vestigingen. Bovendien moet het stelsel uitvoerbaar zijn voor de overheid en zekerheid geven aan ouders.

De noodzaak voor meer balans tussen beleid en uitvoering blijkt onder andere uit de rapporten ‘Tijdelijke commissies uitvoeringsorganisaties’ en de ‘Staat van de uitvoering 2024’2. Om deze stelselherziening op een zorgvuldige en uitvoerbare manier te realiseren, werken beleid en uitvoering daarom nu hand in hand om samen het stelsel te ontwerpen. Door ketensamenwerking benutten we alle relevante deskundigheid en ervaring zodat we een eenvoudig, uitvoerbaar en gebruiksvriendelijk systeem ontwikkelen dat voor alle betrokkenen goed werkt. Zo zit in deze verkenningsfase ook de IV-expertise al aan tafel. Daarmee ontstaat een feedbackloop waarmee de conceptwetgeving en uitvoeringsproducten elkaar aanscherpen. Door deze werkwijze blijft voortschrijdend inzicht mogelijk. Ook tijdens de realisatiefase vanaf 2026 en zelfs na inwerkingtreding kan actief worden bezien of er bijvoorbeeld op basis van evaluatie en/of monitoring nog wijzigingen nodig zijn.

Planning

Het besluit tot uitstel van de invoeringsdatum van het nieuwe stelsel betekent niet dat we het tijdpad van het wetgevingstraject loslaten. We proberen de oorspronkelijke planning zoveel mogelijk aan te houden. Daarmee willen wij de sector en alle andere belanghebbenden zo spoedig mogelijk duidelijkheid bieden over de inrichting van het nieuwe financieringsstelsel, zodat alle betrokkenen voldoende tijd krijgen om zich voor te bereiden op de invoering.

De planning was om aan het einde van de zomer van 2025 de internetconsultatie van het wetsvoorstel te starten. Vanwege de demissionaire status van het kabinet is expliciete besluitvorming binnen het kabinet nodig, waardoor we nu koersen op internetconsultatie in oktober 2025. Eind 2025 wordt een go/no go-besluit genomen over de Dienst Toeslagen als uitvoerder van het nieuwe financieringsstelsel. Na de uitvoeringstoets kan het wetsvoorstel worden ingebracht in de ministerraad en vervolgens worden aangeboden aan de Raad van State voor advies. Tegelijkertijd wordt het stelselontwerp aangeboden bij AC-ICT voor een toets op de voorgestelde IV. Vervolgens wordt een nader rapport opgesteld en kan het wetsvoorstel worden ingediend bij uw Kamer. Voor de zomer van 2026 willen we het wetsvoorstel aan uw Kamer aanbieden. Daarvoor is dus een uitvoeringstoets, een Raad van State advies en een AC-ICT toets nodig.

Dit tijdpad is zeer ambitieus en kent een grote mate van afhankelijkheid tussen de verschillende (proces)stappen.

Bovendien moet voorafgaand aan de uitvoeringstoets een keuze worden gemaakt tussen verschillende scenario’s waarin de organisatorische positionering en afhankelijkheid van de Belastingdienst nader wordt bezien, wat leidt tot een weging voor de realisatie van het stelsel op basis van de verwachte kosten, uitvoerbaarheid en realisatietermijn. Op het moment dat de planning substantieel schuift zullen wij uw Kamer hierover informeren. Eventuele meerkosten in de uitwerking van het nieuwe stelsel of van flankerend beleid zullen in beginsel binnen de gereserveerde budgetten worden ingepast.

De concrete stappen vanaf de start van de realisatiefase in 2026 tot aan het moment van inwerkingtreding per 1 januari 2029 zullen in een nog op te stellen plan van aanpak voor de realisatiefase worden uitgewerkt. In de realisatiefase wordt onder andere de uitvoering ingericht, worden IV systemen klaargemaakt om het nieuwe stelsel uit te voeren, worden organisatiewijzigingen doorgevoerd, moeten de systemen van kinderopvangorganisaties worden aangesloten op de IV systemen van de uitvoerder en moeten softwarepakketten van kinderopvangorganisaties worden aangepast.

Betrekken van uw Kamer

Zoals in de Kamerbrief van 11 november 2024 (kamerstuk 31 322, nr. 547) is aangegeven, hecht de regering grote waarde aan uw betrokkenheid bij dit traject. Wij willen u daarom graag aanbieden om parallel aan de internetconsultatie ambtelijk een sessie, eventueel gezamenlijk met de Eerste Kamer, te organiseren over het stelsel. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een demonstratie van het prototype van de nieuwe online omgeving. Zo zijn wij extra goed in staat om uw Kamer mee te nemen in de verschillende stappen richting het nieuwe financieringsstelsel. Als uw Kamer daarvoor open staat, zijn wij van harte bereid dit te faciliteren. Met vertegenwoordigers van de sector zullen vergelijkbare sessies worden georganiseerd om het stelsel te blijven verbeteren.

Tot slot

We hebben vertrouwen in de ontwikkeling richting een eenvoudiger, zekerder financieringsstelsel voor kinderopvang, om voor vele ouders de combinatie vanarbeid en zorg mogelijk te maken en kijken uit naar de interactie over de verdere uitwerking met uw Kamer de komende tijd.

De Staatssecretaris Participatie             De Staatssecretaris Herstel en Toeslagen, en Integratie,

J.N.J. Nobel                                          S.Th.P.H. Palmen-Schlangen

1 Kamerstukken II 2024/25, 36680, nr. 6.

2 https://www.tweedekamer.nl/kamerleden-en-commissies/commissies/tijdelijke-commissie- uitvoeringsorganisaties/eindrapport en

https://staatvandeuitvoering.nl/nieuwsbericht/samenwerking-politiek-beleid-en-uitvoering- moet-fundamenteel-anders/

Bericht tags: #financieringsstelsel#financieringsstelsel kinderopvang#kinderopvangtoeslag

Bericht navigatie

Vorige Vorige
De Spil 3001
VolgendeDoorgaan
Pedagogisch professional

Nieuwste vacatures

Clustermanager omgeving Weesp

   Kom werken als Clustermanager omgeving Weesp bij Kind&co ludens Als clustermanager in omgeving Weesp ben jij...

3 minutes read Geplaatst op 10 juli 2025

Pedagogisch medewerker babygroep

  Kom werken als pedagogisch medewerker Baby’s ontdekken, leren en groeien elke dag. En jij weet precies...

4 minutes read Geplaatst op 10 juli 2025

Pedagogisch medewerker BSO Jongelieden

  Kom werken als pedagogisch medewerker Na een schooldag begint vrije tijd. Kinderen willen hun hoofd leegmaken,...

4 minutes read Geplaatst op 9 juli 2025

Nieuwste locaties

Educatief Centrum Schengehof

Zoek je informatie over kinderdagverblijf Educatief Centrum Schengehof in 's-Heer Arendskerke? Educatief Centrum Schengehof is een...

3 minutes read Ingeschreven in LRK op 11 juli 2025

Educatief Centrum Schengehof

Zoek je informatie over buitenschoolse opvang Educatief Centrum Schengehof in 's-Heer Arendskerke? Educatief Centrum Schengehof is...

4 minutes read Ingeschreven in LRK op 11 juli 2025

Peuteropvang de Kievitsbloem

Zoek je informatie over kinderdagverblijf Peuteropvang de Kievitsbloem in Rijssen? Peuteropvang de Kievitsbloem is een kinderdagverblijf...

3 minutes read Ingeschreven in LRK op 10 juli 2025

Nieuwste berichten

Educatief Centrum Schengehof

Zoek je informatie over buitenschoolse opvang Educatief Centrum Schengehof in 's-Heer Arendskerke? Educatief Centrum Schengehof is...

4 minutes read Gepubliceerd op 11 juli 2025

Sportstuif Kinderopvang

Zoek je informatie over buitenschoolse opvang Sportstuif Kinderopvang in Bergen L? Sportstuif Kinderopvang is een buitenschoolse...

4 minutes read Gepubliceerd op 10 juli 2025

Kinderopvang 't Kroontje Eerderwijs

Zoek je informatie over buitenschoolse opvang Kinderopvang 't Kroontje Eerderwijs in Veghel? Kinderopvang 't Kroontje Eerderwijs...

4 minutes read Gepubliceerd op 10 juli 2025
  • Language
  • Over ons
  • FAQ
  • Contact
  • Privacybeleid
  • Cookie Policy

© 2025 Kinderopvang - Wijzer

Facebook LinkedIn X Instagram
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccepteer alles
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDuurBeschrijving
_gasessionThe _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_ga_*1 year 1 month 4 daysGoogle Analytics sets this cookie to store and count page views.
_ga_QJ3CEG9M0B2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics.
_gat_gtag_UA_*1 minuteGoogle Analytics sets this cookie to store a unique user ID.
_gat_gtag_UA_174313809_1sessionSet by Google to distinguish users.
_gidsessionInstalled by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDuurBeschrijving
__wpdm_clientsessionNo description
CaptchasessionNo description available.
OPSLAAN & ACCEPTEREN
Aangedreven door CookieYes Logo
Deel

Facebook

LinkedIn

X

WhatsApp

Mastodon

E-mail

Telegram

Kopieer link
×
Scroll naar boven
  • Home
  • Voor ouders
    • Locaties
      • Kinderdagverblijf
      • VE Peuteropvang
      • Buitenschoolse opvang
    • Kinderopvangorganisaties
    • Jouw gids voor kinderopvangkosten
    • Basisscholen
      • Bevoegd gezag
    • Meningen van ouders
    • Zwangerschapskalender
  • Voor medewerkers
    • Werken
    • Vacatures
    • Organisatie info
    • Locaties
    • Pro Forma netto loon berekenen
    • Meningen van medewerkers
    • Dossier : CAO, loon en arbeid
    • Dossier : personeelstekort
    • Dossier : zzp in kinderopvang
  • Voor iedereen
    • Nieuws en dossiers
      • Dossier: kinderopvang in beeld
      • Dossier: Top 100 kinderopvang
      • Dossier : personeelstekort
      • Dossier : private equity in kinderopvang
      • Dossier : toekomstig kinderopvangstelsel
      • Dossier : verkiezingen 2025
      • Dossier: zzp in kinderopvang
    • Locaties
    • Organisatie info
    • Gemeentes
      • Plaatsen
      • Postcodes
    • GGD
    • Meningen
    • Quiz kinderopvang
    • Vraagbaak
    • Downloads
Zoeken