De meivakantie nadert snel, en dus zijn kinderopvangorganisaties weer druk bezig geweest met het versturen van berichten per e-mail, app en het ophangen van affiches om ouders te herinneren aan het tijdig afmelden van hun kinderen mochten deze niet aanwezig zijn in de vakantie. Echter, dit zal toch vaak niet het gewenste resultaat opleveren.

Voor deel van ouders is de redenatie omdat ze toch al hebben betaald voor de gereserveerde plaats of dat een afmelding vaak onomkeerbaar is en aan-/afwezigheid soms afhangt van bijvoorbeeld het weer. Een aspect dat vaak door ouders over het hoofd wordt gezien is dat dit ook kan leiden tot kostenverhoging, o.a. door het onnodig inzetten van medewerkers en het verspillen van tijd om te achterhalen of jouw kind aanwezig zal zijn. Bovendien kan daardoor ook geen ander kind gebruik maken van de opvangplaats als deze een extra opvangdag nodig heeft.

Ergernis

Voor medewerkers in de kinderopvang staat het niet afmelden van kinderen op de 6e plaats in de lijst met ergernissen. Vooral bij de buitenschoolse opvang komt dit vaak voor. Terwijl ouders doorgaans (maar niet altijd) hun kinderen wel afmelden voor school, gebeurt dit bij de kinderopvang zeker niet altijd.

Activiteiten

BSO-locaties organiseren vaak tijdens schoolvakanties een uitgebreide activiteit, zoals een voetbaltoernooi of een uitje naar een speeltuin, kinderboerderij of museum. Belangrijk dat een locatie dus redelijk goed moet kunnen inschatten hoeveel kinderen aanwezig zijn.

Aanmelden voor opvang tijdens vakanties

Er zijn organisaties die hierdoor de keuze maken om dus niet uit te gaan van afmelden van kinderen tijdens schoolvakanties, maar een methode waarbij ouders hun kinderen moeten aanmelden voor de vakanties en de kinderen dus standaard afgemeld staan. Dat laatste moet dan wel goed verwerkt worden in de overeenkomsten en voorwaarden.

Weet je al zeker dat je kind geen gebruik gaat maken van de kinderopvang meldt deze dan zsm af. De medewerkers zullen je dankbaar zijn. Fijne vakantie.