Bij Kinderopvang-Wijzer.nl tref je informatie aan van (bijna) alle locaties kinderdagverblijf en buitenschoolse opvang van Nederland. Ook is het mogelijk om via de kinderopvangkaart te zoeken naar locaties in jouw omgeving.

Je treft echter geen recensies of reviews of vergelijkingen aan over deze locaties. We leggen uit waarom niet.

Vergelijking

KDV of BSO locaties vergelijken is niet echt mogelijk. Er zijn eigenlijk een aantal onderdelen waarop vergeleken kan worden, zoals:

Pedagogisch beleid

Een pedagogisch beleid en de omgang met de kinderen is niet meet- of objectief vergelijkbaar. Er zijn meerdere pedagogische stromingen en iedere ouder heeft ook zijn eigen opvattingen. De GGD voert inspecties uit op een aantal onderdelen, daarbij is uit onderzoek gebleken dat de kinderopvang in Nederland op hoog niveau staat in vergelijking met andere Europese landen.

Het kan dus zijn dat het ene kind zich heel fijn en veilig voelt op een locatie, terwijl een ander kind zich daar niet goed kan aarden. Dat zegt verder niets over de kwaliteit van de locatie.

Wie heeft ook niet in zijn/haar jeugd wel een favoriete juf of meester gehad waarbij vriendje juist niets mee had? Het is niet te meten.

Netto kosten kinderopvang

Een andere factor zijn de kosten van de kinderopvang. Om deze te vergelijken dien je rekening te houden met meerdere factoren. Dat is niet alleen het uurtarief, maar ook aantal uren, openingstijden, wat is inbegrepen en de hoogte van de kinderopvangtoeslag. Zie ook het artikel Tips bij het uitzoeken van een buitenschoolse opvang.

Uit onderzoek van website WerkenbijKinderopvang.nl is gebleken dat de kennis over de kinderopvangtoeslag net voldoende was. De doelgroep bij dit onderzoek waren voornamelijk medewerkers die betrokken zijn bij de kinderopvang. Om te vergelijken zal je dus goede berekeningen moeten maken van de verschillende organisaties. Hier kunnen grote verschillen in voorkomen.

Emoties

Uit onderzoek van Truspilot blijkt dat men eerder geneigd is om recensies te schrijven wanneer de ervaring die ze hebben gehad een (positieve of negatieve) emotionele snaar raakt. Bij een (zeer) slechte ervaring zal deze een recensie schrijven om frustratie en woede te uiten, vooral als hij zich persoonlijk benadeeld of niet gehoord voelt.

Als een consument een uitzonderlijk goede ervaring heeft gehad, zullen ze het bedrijf waarschijnlijk toejuichen met een goede recensie. Dit is vaker het geval wanneer het bedrijf klein is en lokaal wordt gerund.

Recensies vragen

Een organisatie kan ook om recensies vragen waarbij de recensent soms ook een beloning of cadeau kan krijgen. Grotere organisaties zullen hier vaak eerder een systeem voor opzetten dan de kleinere organisaties.

Reageren op (negatieve) recensies

Vaak worden recensies dus geplaatst omdat er iets gebeurt is waar men niet blij mee is. Begrijpelijk en misschien ook terecht, maar in “the heat of the moment” kan deze recensie vooral uitblinken in het afbranden zonder daarbij de eigen verantwoording te nemen.

Men kan bijvoorbeeld een review schrijven omdat men boos is dat een kinderopvangorganisatie de opvang heeft gestaakt wegens het niet betalen van de facturen. Hoeveel recensenten zullen dat eerlijk vertellen ? Of als er problemen zijn met de kinderopvangtoeslag en de ouder problemen heeft met betaling van facturen. Heel vervelend natuurlijk, maar is de verantwoordelijkheid van de ouder.

Ook als de organisatie de mogelijkheid heeft te reageren op zo’n soort recensie, kan deze moeilijk in het openbaar aan gaan geven dat deze ouder gewoon niet aan de betalingsverplichtingen voldoet.

Soorten recensenten

Er zijn dus een paar soorten recensenten:

  • Een emotionele recensent:  met sterke emoties (positief of negatief) beschrijven deze niet de voor- en nadelen en zijn ze vaak eenzijdig.
  • Een evenwichtige recensent: omdat ze ervaringen met anderen willen delen en daarbij oog hebben voor alle kanten van de situatie.
  • Een gestimuleerde recensent: deze krijgen meestal een incentive, cadeau of beloning voor het schrijven van een recensie. Dat kan een beloning zijn van het bedrijf zelf of een beloning van het platform (schrijf een recensie om punten te verdienen die je kan omwisselen naar een cadeau of korting).
  • Een valse recensent: deze schrijven vanuit doeleinden die variëren van optimalisatie van zoekmachines (SEO), het bashen van concurrenten of betaald krijgen voor het schrijven van recensies.

Controleren

Wil je betrouwbare beoordelingen hebben met alleen maar evenwichtige recensenten dan zal je de mogelijkheden moeten hebben om deze te controleren. Is de schrijver wel iemand die een beoordeling kan geven en niet werkzaam als concurrent ?  Ook zal de organisatie waarover de recensie gaat mogelijkheden moeten hebben om te reageren.                     

Privacy

Om dit allemaal uit te voeren heb je veel persoonsgegevens nodig en moet je deze zorgvuldig en veilig mee omgaan. Dus moet je die gegevens vragen, controleren en opslaan.

Conclusie

Kinderopvang-Wijzer.nl helpt je graag wegwijs te worden in kinderopvangland, maar dat doen we door openbare en objectieve informatie, uitleg en tips te geven. En niet door de mogelijkheid te geven om recensies te plaatsen. Heb je een klacht over de kinderopvanglocatie ? Vraag dan naar de klachtenprocedure van de organisatie.

De gegegevens in dit artikel zijn voor het laatst bijgewerkt en gecontroleerd op 10 december 2022