De zomervakantie is voorbij: terug naar schoolweken en BSO-roosters
De zomervakantie ligt (bijna) achter ons en de BSO’s schakelen weer over op de schoolwekenroosters. Dat betekent dat er weer wat meer duidelijkheid komt over welke kinderen aanwezig zijn en welke niet. Toch blijft er een terugkerende ergernis bij veel BSO-medewerkers: het niet (tijdig) afmelden van kinderen. Zeker tijdens de zomervakantie zien we dat dit nog wat vaker voorkomt dan in de schoolweken.
Waarom afmelden zo belangrijk is
Voor medewerkers is het enorm lastig plannen als kinderen zonder bericht niet komen opdagen.
- Het heeft invloed op de groepssamenstelling en de inzet van personeel.
- Activiteiten en uitstapjes worden voorbereid op basis van het aantal kinderen.
- Het kan zelfs tot onnodige zorgen leiden: “Waar is dit kind gebleven?”
Een simpele afmelding kan dus veel frustratie schelen én draagt bij aan een soepel verloop van de opvang.
Een gezamenlijke verantwoordelijkheid
Ouders vergeten het vaak niet bewust, maar in de drukte van de dag schiet het er soms bij in. Toch is het belangrijk dat iedereen zich realiseert dat tijdig afmelden de kwaliteit van de opvang ten goede komt. Het scheelt medewerkers stress, geeft meer rust in de planning en zorgt voor meer aandacht voor de kinderen die er wél zijn.
Wat kan de kinderopvangorganisatie doen?
- Herinner ouders actief aan het afmeldproces via app, mail of ouderportaal.
- Maak het afmelden zo makkelijk mogelijk, hoe minder stappen, hoe groter de kans dat ouders het doen.
- Benoem het voordeel voor kinderen en ouders: minder onnodig wachten, meer tijd en aandacht voor activiteiten.
Oproep aan ouders
Beste ouders, het lijkt soms een kleinigheidje, maar tijdig afmelden van je kind bij de BSO maakt echt een groot verschil. Voor de medewerkers betekent het meer rust, betere planning en meer aandacht voor de kinderen die aanwezig zijn. En uiteindelijk profiteert jouw kind daar ook weer van. Dus: denk je eraan om even een seintje te geven als je kind niet komt? Bedankt alvast!