Pedagogen : Célestin Freinet

Célestin Freinet (1896-1966) was een Franse leraar en pedagoog die bekend werd om zijn werk op het gebied van onderwijs en kinderopvang. Hij was een van de grondleggers van de Freinet-methode, een pedagogische aanpak die zich richt op het bevorderen van zelfontplooiing, creativiteit, en samenwerking bij kinderen.

Freinet geloofde in een onderwijsaanpak die kinderen actief betrekt in het leerproces en hen uitdaagt om te onderzoeken, te experimenteren, en samen te werken. Zijn methode richtte zich op het aanmoedigen van kinderen om hun eigen ideeën en interesses te ontwikkelen en te volgen, en het ontwikkelen van hun vermogen om samen te werken en conflicten op te lossen.

De Freinet-methode is nog steeds populair in veel landen, vooral in Europa, en wordt gezien als een effectieve aanpak voor kinderopvang en onderwijs. Het wordt gewaardeerd om zijn nadruk op zelfontplooiing, samenwerking, en creativiteit bij kinderen.

Célestin Freinet’s werk en pedagogische aanpak hebben een blijvende invloed gehad op het onderwijs en de kinderopvang, en worden nog steeds beschouwd als een van de meest innovatieve pedagogische stromingen van de 20e eeuw.