Pedagogische doelen

Een kinderopvang moet verantwoorde kinderopvang bieden. Dit betekent dat de kinderopvang (kwaliteitseisen in de Wet Kinderopvang) moet voldoen aan 4 pedagogische doelen, gebaseerd op de pedagogische basisdoelen van professor J.M.A. Riksen-Walraven:

  • Bieden van een veilige basis
  • Stimuleren van persoonlijke competentie
  • Bevorderen van sociale competentie
  • Overdragen van normen en waarden

Deze zijn als volgt kort toe te lichten :

  • Emotionele veiligheid voor het kind bieden
    Medewerkers van de kinderopvang tonen respect voor (de zelfstandigheid van) de kinderen. Maar stellen ook grenzen en bieden structuur, zodat kinderen zich veilig en geborgen voelen.
  • Persoonlijke kwaliteiten bevorderen
    Medewerkers dagen kinderen spelenderwijs uit, zodat ze lichamelijke en verstandelijke vaardigheden leren. Net als taalvaardigheden en creatieve vaardigheden. Zo leren kinderen steeds zelfstandiger functioneren.
  • Sociale kwaliteiten bevorderen
    De organisatie begeleidt kinderen in hun communicatie met anderen. Spelenderwijs krijgen kinderen sociale kennis en vaardigheden, zodat ze steeds zelfstandiger relaties met anderen kunnen opbouwen.
  • Normen en waarden overbrengen
    De kinderopvang stimuleert kinderen om kennis te maken met de algemeen aanvaarde waarden en normen in de samenleving. Zoals een respectvolle omgang met anderen.