Met de verkiezingen van 2023 in zicht, richten politieke partijen zich op belangrijke speerpunten om kiezers te overtuigen van hun visie en beleid. Wat zijn enkele cruciale thema’s die hoog op de agenda zouden moeten staan met een link naar de kinderopvang.

Zoals met name de herziening van het financieringsstelsel, de aanpak van schijnzelfstandigheid, de toekomst van kinderopvang, de aanpak van het personeelstekort in de kinderopvangsector, en de bevordering van de kwaliteit van kinderopvang.

Herziening van het financieringsstelsel

Een centraal thema dat door veel politieke partijen wordt omarmd, is de herziening van het financieringsstelsel. Het huidige systeem van belastingen, toeslagen en subsidies voor kinderopvang wordt als complex en ondoorzichtig ervaren. Partijen streven naar een vereenvoudiging en herziening van dit systeem om ouders te helpen de kosten van kinderopvang beter te beheersen. Maar hoe wil men dit nu echt invullen en wanneer?

Aanpak van schijnzelfstandigheid

Schijnzelfstandigheid, waarbij zelfstandigen zich voordoen als zelfstandig ondernemer maar feitelijk acteren als werknemer, is een zorgwekkend probleem in de kinderopvang- en zorgsector. Politieke partijen willen strengere regels en handhaving om deze praktijken tegen te gaan. Dit omvat het verbeteren van de definitie van zelfstandigheid en het intensiveren van controles. Dit is niet alleen de aanpassing en controle op naleving Wet DBA, maar ook op gebrekkige naleving van normale belastingregels als het IB-ondernemerschap.

Toekomst van kinderopvang

Het gratis maken van de kinderopvang leidt tot een grotere vraag naar kinderopvang, maar er is nu al een tekort aan medewerkers en locaties, dus hoe los je dat dan op. Hoe kan je dan investeren in de uitbreiding van het aantal beschikbare kinderopvangplaatsen en het verminderen van wachtlijsten?

Hoe ziet men de kinderopvang voor zich? De laatste 20 jaar is de kinderopvang met name groot geworden door ondernemers. De kinderopvang een publiek domein (zoals het onderwijs) maken is niet zo maar te regelen en zal heel veel geld kosten en mogelijk rechtszaken opleveren.

Aanpak van het personeelstekort in de kinderopvang

Het tekort aan gekwalificeerd personeel in de kinderopvang is een knelpunt dat moet worden aangepakt. Het doel is om meer professionals aan te trekken en te behouden om de kwaliteit van kinderopvang te waarborgen ook voor de toekomst. Maar zijn alle regels wel echt effectief?

Kwaliteit van de kinderopvang

De kwaliteit van kinderopvang is van vitaal belang voor de ontwikkeling van kinderen. De kwaliteitsnormen en het toezicht op kinderopvangcentra zijn er om ervoor te zorgen dat kinderen in een veilige, stimulerende en educatieve omgeving worden opgevangen, maar zijn ze ook allemaal wel even praktisch uitvoerbaar?

En moet er ook een onafhankelijk instantie komen die toezicht houdt op de handhaving door de GGD, iets wat door velen in de kinderopvang belangrijk wordt gevonden.

Standpunten politieke partijen

De standpunten van politieke partijen voor de verkiezingen van 2023 weerspiegelen hun inzet voor een betere kinderopvang in Nederland. De herziening van het financieringsstelsel, de aanpak van schijnzelfstandigheid, het waarborgen van toegang tot kinderopvang, het bestrijden van personeelstekorten en het verhogen van de kwaliteit zijn allemaal kernthema’s die de toekomst van kinderopvang in het land zullen bepalen.

Maar hebben de politieke partijen wel een echt standpunt over de kinderopvang, of wordt de kinderopvang afgedaan met 1 regeltje in het verkiezingsprogramma, of komt de kinderopvang gewoon helemaal niet voor in het verkiezingsprogramma?

Je gaat dit aantreffen in het Dossier: verkiezingen 2023. Wat zeggen de politieke partijen over de kinderopvang?

Puur voor de Kinderopvang : welke politieke partij zou in jouw ogen het beste voor de kinderopvangbranche (kinderen, ouders, organisaties) zijn?
  • VVD 20%, 135 stemmen
    135 stemmen 20%